Man behøver ikke at have læst den russiske klassiker Mesteren og Margarita fra 1930’erne af Bulgakov for, at få godt udbytte af samme historie opført som stykke (dramatiseret af Susanne Marko og opsat af Christoffer Berdal) på Århus Teater. Det til trods for, at handlingen er lidt forvirrende og springer fra det 20. århundredes Sovjetunionen til Judæa på Jesu tid.
Stykket indledes med, at Fanden, i skikkelse af Hr. Woland (Søren Østergaard), med sit løjerlige følge ankommer til det kommunistiske Moskva og drilsk udfordrer systemets gudløse verdensopfattelse. I første akt, som var en smule langtrukkent, demonstreres det af Woland/Fanden, hvor åndløst det a-religiøse sovjetiske samfund er; en “tilfældig” kvinde blandt publikum hentes op på scenen, og i en regulær tryllekunst-scene fremtrylles den ene flotte kjole efter den anden til hendes store jubel. Rygtet spredes, og horder af moskovitter stormer rundt efter kjoler, får vi at vide. Tomhed og materialisme hersker.